25 Mart 2013 Pazartesi

İNTERNETTE PAZARLAMA


İNTERNETTE PAZARLAMA
 NOTLARI




l  E-ticaret Nedir?
l  Elektronik iletişim araçları kullanılarak yapılan her türlü ticari faaliyet bu kapsamdadır.
l  E Ticaretin Araçları Nelerdir?
l  Fax
l  Telefon
l  Kablo TV
l  İnternet
l  Mobil İletişim Araçları, Telefon, PDA

Elektronik Ticaretin Farkı
l  En temel farklılık “interaktivite” kavramındadır.
l  Müşteri-şirket ilişkilerini karşılıklılık temeline oturtan bir yaklaşımdır.
l  Müşteri-şirket ilişkisi değişmiştir.
l  Müşteri aktif hale gelmiştir.
l  Geri besleme kolaylaşmıştır.
l  Teknolojik araçlardan yararlanır.
E-ticaret ve Klasik Ticaret
l  İletişim iki yönlü
l  Geri besleme kolay
l  İnteraktivite
l  Teknolojik olarak yeni          
l  Müşteri merkezli
                            
l  İletişim tek yönlü
l  Geri besleme yok
l  Tek yönlü baskı
l  Teknolojisi değişmiyor
l  Ürün ve hizmet merkezli
E-ticaret ve Yeni Ekonomi
l  Yeni ekonominin ortaya çıkması
l  Dijitalleşme
l  Globalleşme
l  Ar+Ge  ve teknolojik gelişme
l  Personel profilindeki değişim

Ağ (Network) Ekonomisi Nedir?
l  Tüm ekonomik ve ticari faaliyetlerin ağ üzerine taşınması nedeniyle ortaya atılan bir kavramdır.
l  İntranet
l  Extranet
l  İnternet
Ağ (network) ekonomilerle geleneksel ekonomilerin kitlesel pazarlama anlayışından, yeni ekonominin kitlesel ısmarlama anlayışına geçilmektedir.

    Tüketiciler ve endüstriyel pazarda müşterilerle doğrudan iletişim ve sürekli iletişim kurulması imkanı ile;
       Kişiye özel üretim
       Birebir pazarlama
       E-müşteri ilişkileri yönetimi
    gibi pazarlama uygulamalarına ağırlık verilmektedir.

Yeni Ekonomide İş Anlayışı
l  İş süreçlerinin değişmesi
l  Outsourcing
l  Benchmarking
l  Stratejik İşbirliği
l  Değer zincirinde yeni yaklaşımlar
l  Organizasyonlarda değişim
l  “Think local act global” yaklaşımı

Yeni Ekonomi Ne getirdi?
l  NASDAQ Endexi kullanılmaya başlandı
l  10 yıl önce kurulan küçük şirketler birer dev haline geldi, Microsoft, Dell, IBM, Amazon, Yahoo, Infoseek, AOL
l  Hisse senedi işlemlerinin % 25’i internete kaydı
l  General Electric sadece internetten gelen siparişleri karşılıyor. Kendisi de sadece internetten tedarikte bulunuyor.
l  Bakkallar bile internetten yararlanmaya başladı.
l  İnternet reklamcılığı ortaya çıktı, klasik reklamlara rakip oldu.

Yeni Ekonominin Eskisinden Farkı Nedir?
l  “Yeni ekonomi yoktur.Tek bir ekonomi vardır”
l  “Yeni olan iş yapma biçimleri ve iş modelleridir.”
l  “Yeni iş modelleri ve yeni iş süreçleri yeni yapılanmaları ortaya çıkardı.”
l  “Rekabet anlayışı değişti.”
l  “Değer en önemli kavramlardır birisi oldu.”

Yeni Ekonominin Yarattığı Yeni İş Kültürünün Özellikleri
l  İş birliği kültürü
l  Paylaşma kültürü
l  Anlaşma ve çözüm kültürü
l  Güven kültürü
l  İletişim kültürü
l  Kaotik Düzen kültürü
l  Kazan-Kazan (win-win) kültürü

Yeni İş Anlayışı Ne Getirdi?
l  Güç satıcılardan alıcılara geçiyor,
l  Her türlü iş hıza dayanıyor,
l  Mekan sorunu ortadan kalkıyor,
l  Global erişim,
l  Zaman baskısı yok,
l  Bilgi yönetimi anahtar kavram haline geldi,
l  Geleneksel Pazar yapıları bozuluyor,
l  İşbirliktelik,
l  Disiplinlerarası çalışma,
l  Entelektüel sermaye.

İnternet Üzerinden Pazarlama
l  En genel anlamıyla internetin, kar yaratma amacıyla kullanılması şeklinde ifade edilebilir.


İnternet ortamında faaliyet gösteren işletmeler:
       Faaliyetlerini tamamen internet ortamında yürüten yeni ekonomi işletmeleri (e-business)

       Fiziksel ortamdaki faaliyetlerini internet ortamına ,da taşıyan geleneksel işletmeler (Click&Mortar Business)

Yeni Ekonomi&Eski Ekonomi ve iş modelleri
l  Brick&Mortars
l  Click&Mortars
l  Click&Click

Geleneksel Pazarlamadan İnternette Pazarlamaya Geçiş-1
Geleneksel pazarlamadan internette pazarlamaya geçiş aşamasında;

l  Yaptığımız işi daha iyi nasıl yaparız?
l  Hedef pazarımız kimlerden oluşmaktadır?
l  Müşterilerimiz internet kullanıyor mu?
l  İnternet bağlantısı ürünlerime değer katar mı?
l  Rakiplerimiz internette mi?
l  Müşteriden sağlayacağımız geri besleme döngüsü işimizi kolaylaştırır mı?
l  Daha geniş bir alana ulaşmak karımızı artıracak mı?

Geleneksel Pazarlamadan İnternette Pazarlamaya Geçiş-2
l  İşimizin içinde rutin olarak yapılan çok sayıda işlem var mı?
l  Müşterilerim yada tedarikçilerimle daha hızlı iletişim kurmama gerekir mi?
l  Tedarikçilerinizle internet ortamından iş yapmak etkinliğimizi artırır mı?
l  Müşterilerim ve/veya tedarikçilerim gelecekte internet kullanmaya başlayabilir mi?
l  Stok ve envanter konusunda durumum nedir?
l  Stok maliyetlerimi azaltmam gerekiyor mu?
Gibi sorulara cevap aranmalı.

Pazarlama Unsurları Açısından İnternetin Özellikleri
l  Kişiye özel üretim
l  Zengin içerik
l  E-tedarik sistemi
l  E-promosyon
l  E-Pazar araştırması
l  E-müşteri ilişkileri (e-crm)
l  E-iletişim

İnternet Üzerinden Pazarlamanın Temel Özellikleri
l  Bilgi sunma
l  Etkileşim
l  Karşılıklı etkileşim (Interactivity)
    
İnteraktif pazarlama;
Ø  Tepkinin hızı
Ø  Sürekli gelişen bilgi
Ø  Tepkinin içeriği

bakımından işletmeye hem zaman, hem maliyet tasarrufu sağlarken; pazarlama etkinliğini artırmaktadır.   

Kâr Mekanizması Anlamında İş Modelleri
l  B2C: Şirketlerden tüketicilere
l  B2B: Şirketler arası
l  B2G: Şirketten devlete
l  G2B: Devletten şirkete
l  C2C: Tüketiciden tüketiciye
l  P2P: Dosya paylaşım sistemi
l  E2C: Devletten vatandaşa

E-Devlet Nedir?
l  Devlet tarafından vatandaşa sağlanan her türlü hizmetin network üzerinden verilmesidir;
l  Nüfus işlemleri
l  Pasaport işlemleri
l  Tapu işlemleri
l  Adli sicil
l  Vergi, S.S.K ve benzeri tahakkuk, tahsilat işlemleri
l  Bilgi bankalarına erişim
l  Şirket izni, sicil işlemleri,
l  Kütüphane hizmetleri

Elektronik Ortamda Pazarlama
l  Herkes ve her organizasyon internete bağlanacaktır,
l  Bağlantılar yüksek bant genişliğinde, saniyede bir milyar bitten daha hızlı ve interaktif multimedya uygulamalarını kaldırabilecek yapıda olacaktır,
l  Pazara girişte ayırım olmayacaktır.

İnternette Pazarlamanın Farkı?
l  Güç satıcılardan alıcılara geçiyor,
l  Her türlü iş hıza dayanıyor,
l  Mekan sorunu ortadan kalkıyor,
l  Global erişim şirketlerin yapısını değiştiriyor,
l  Zaman baskısı ortadan kalkıyor,
l  Geleneksel pazar yapılara bozuluyor,
l  Birlikte işlerlik,
l  Disiplinlerarası çalışma
İnternette Pazarlamaya Nereden Başlanmalı?
l  Pazarda kabul görecek bir ihtiyacın tanımı yapılmalı
l  İhtiyaç analiz edilmeli
l  Pazar analiz edilmeli
l  Yapılabilir bir proje ile başlanmalı

Bu Noktada Sorulması Gereken Sorular
l  Yaptığım İşi Daha İyi Nasıl Yapabilirim?
l  Hedef Pazarım Kimlerden Oluşmaktadır?
l  Müşterilerim İnternet Kullanıyor mu?
l  İnternet Bağlantısı Ürünlerime Değer Katar mı?
l  Müşterilerim ve/veya  Tedarikçilerim Gelecekte İnternet Kullanmaya Başlayabilir mi?
l  Rakiplerim Bu Konuda Ne Yapıyor?
l  Müşterilerim ya da Tedarikçilerimle Daha Hızlı İletişim Kurmam Gerekir mi?
l  Stok ve Envanter Konusunda Durumum Nedir?
l  Stok Maliyetlerimi Azaltmam Gerekiyor mu?

Şirket Kendi İhtiyaçlarını da Doğru Belirlemeli
l  Lokal bir pazara yönelik şirketin ihtiyacı
l  Ulusal bir pazara yönelik şirketin ihtiyacı
l  Uluslararası bir pazara yönelik şirketin ihtiyacı
l  İntranet
l  Extranet
l  İnternet

İnternet Toplumu Hakkında Bilgi?
l  Kullanıcıların  çoğunluğu genç, varlıklı,iyi eğitimli ve erkek çoğunlukta,
l  % 45’i oluşturan 40 yaş üzeri grup yatırım, alışveriş v.b. konular üzerinde duruyor,
l  Bilgiye duyarlı, sadece satış içerikli mesajlara tepkili,
l  Aradıkları bilgi konusunda kendileri karar veriyorlar,
l  Karşılıklı ilişkileri kontrol eden konumundadır.

İnternet Toplumunun İnterneti Kullandığı Alanlar
l  Alış-verişler, bilgi arama
l  Ortak ilgi alanları
l  Fanteziler
l  İlişkiler

Altyapı
l  İnternette Pazarlama Ucuz Bir Yatırım mıdır?
l  Donanım
l  Yazılım
l  Sunucu seçimi ISP-ASP
l  Elektronik Posta Adres Listeleri
l  Domain Name Seçimi

E-ticaret Sisteminin Bileşenleri
l  E-ticaret işlemlerinin sürdürüleceği bilgisayar sistemleri
l  Bu işlemlerin gerçekleştirilmesinde yararlanılacak yazılımlar
l  Sistemin bir bütün olarak güvenliğinin kullanılmasında kullanılan bileşenler
Donanım
l  Server (hizmet sağlayıcı)
l  Router
l  Switch
l  Yedekleme üniteleri (back-up)
l  Sürücüler
l  Görüntü araçları
l  Laptop
l  Bağlantı araçları

Yazılım
l  Teknik olarak farklı olsa da birbiriyle ve de internet stratejisi ile uyumlu yazılım
Yazılım Seçiminde Kriterler
l  Setup ve düzenleme kolaylığı
l  Kullanıcı ve grupları yönetme kolaylığı
l  Sürekli yapılan işlemlerin otomatik yapılması
l  Sistem hatalarının birarada toplanması ve kayıt edilmesi
l  Çok işlemci desteğinin bulunması
l  Güncellemelerin kolaylaştırılması
l  Tüm networkün bir merkezden yönetilmesi
l  Uzaktan erişim araçlarını desteklemesi
l  Yedekleme ve geri yükleme işlemlerini otomatikleştirme
l  Gerektiğinde kullanım ya da yönetim desteğinini kolaylıkla sağlanması
l  Protokol desteğinin genişliği
l  Yardımcı uygulamaların çokluğu
l  Birlikte kullanılacak yazılımların çokluğu
l  Mevcut ve gelişmekte olan standartlara uyumu

Hangi Yazılımlar?
 Temel Yazılımlar
l  Word
l  Excel
l  Acsess
l  Photosop, Paintshop
l  Explorer, Netscape
l  Outlook, Communicatior

Hangi Yazılımlar?
 Web Sayfası İçin Gerekli Yazılımlar
l  Web Tarayıcısı (Web Browser)
l  Html
l  Frontpage
l  Java
l  Flash
l  Xml
l  Apache Web Server
l  Microsoft IIS
l  Zeus Web Sunucu Yazılımları

Hangi Yazılımlar?
 Bağlantıların kontrolü ve yönetiminde
l  Kampanya yönetimi
l  Video kontrol yazılımları
l  Doğrudan ve birebir pazarlama yazılımları
l  Müşteri izleme yazılımları

Hangi Yazılımlar?
Ölçüm ve Değerlendirme İşlemlerinde
l  İstatistiksel yazılımlar
l  İzleme yazılımları
l  Sorgulama ve raporlama yazılımları
l  İşlem kontrol yazılımları
l  Yatırım kontrol ve performans yazılımları
l  Reklam kontrol ve performans takip yazılımları
l  Bilgi toplama ve değerlendirme yazılımları

Hangi Yazılımlar?
Verilerin Saklanmasında
l  Veri tabanı yazılımları
l  Sorgulama ve raporlama yazılımları
l  Bilgilerin toplanması ve gerekli alanlara aktarılmasında kullanılacak yazılımlar
l  CRM yazılımları

İletişim Donanımları
l  Dial-up (çevirmeli bağlantı)
l  hosting hizmeti alınıyorsa
l  Site ISP üzerindeyse
l  Sürekli kontrol gerekmiyorsa
l  Bağlantı hızı 56.6 kbp/s
l  Küçük çaplı şirketler için
l  Maliyeti düşük

l  İntegrated Services Digital Network (ISDN)
l  Dijital telefon hatları,
l  Eski yeni teknoloji karışımıdır. Telefon hatlarını kullanır ancak dijitaldir.
l  64 kbit-1.544 Mbps hızına kadar bağlantı yapılabilir.
l  Maliyeti düşük, daha az sorunlu
l  Periyodik ödemeli,
l  ISP’ler daha fazla ücret isteyebilir,
l  Uygun donanım gerekir.

l  Kiralık Hatlar (leasline)
l  İnternete sürekli bağlı hatlar,
l  Kurulum ve bağlantı maliyetleri daha yüksektir,
l  Yoğun ve yüksek performans gerektiren projelerde daha verimli,
l  Projede günde 4-5 saatten fazla internette kalmak gerekiyorsa ISDN hatları yerine kiralık hatların kullanılması gerekir. 3com, dlink, cisco gibi şirketler bu sistemler için router üretmektedir.
Bağlantı Protokolü
 Zamanuyumsuz,eşzamansız
l  American National Stantart Code for Information Interchance (ASCII) türündeki verilerin değişimini baz almıştır.
l  Veriler 7-8 bitlik karakter setleri halinde kodlanır. Dijital ya da analog (örneksel) olarak iletilir.
l  İletilen veri karakter seti olarak tanımlanabileceği gibi, blok set olarak da tanımlanabilir.
Bağlantı Protokolü
SNA
l  IBM tarafından 1974 yılında kullanıma sunulmuş ve iletişim sektörü tarafından destek görmüştür. Mainframe  temelli sistemlerin iletişiminde kullanılır.
l  SNA bir terminalin birden fazla uygulama ile iletişim halinde olabilmesini sağlar.
Bağlantı Protokolü
Wireless
l  Kablosuz veri iletim teknolojisidir.
l  Web için gerekli olan yüksek transfer hızını desteklemez.
l  Gelecekte çok fazla kullanılması bekleniyor.
Uygulama Protokolü
l  Veri iletişiminde ortaya çıkabilecek bir hatada ne tür kurtarma işlemi yapılacağını,
l  Hangi karşılıklı doğrulama işlemleri yapılacağını,
l  Aktarılamayan mesajların kontrolü,
l  Aktarılan mesajların doğrulanması
Uygulama ProtokolüNetwork
Transmission Control Protocol/Internet Protocol
l  İnternetin temel protokolüdür.
l  Hiçbir şirkete ait değildir.
l  Network yapılarından bağımsızdır.
l  TCP/IP networklerinde her düğüm farklı IP numarasına sahiptir. Bu IP adresleri 0-225 arasında yer alan dört farklı rakamla belirlenir.
Uygulama Protokolü
HTTP
l  Hyper Text Transfer Protocol
l  TCP/IP ile birlikte çalışır. HTML ile internete yönelik hazırlanan dökümanların gerekli bilgisayarlar arasında iletilebilmesi için kullanılan protokoldür.
Uygulama Protokolü
FTP
l  File Transfer Protocol
l  TCP/IP ile birlikte kullanılmak üzere tasarlanmıştır.
l  İnternette dosya aktarımı amacıyla kullanılır.
l  Özellikle 10 mb ve daha büyük dosyalar bu protokol yardımıyla aktarılır.

ISP Ne demektir?
l  ISP web sitesini barındıran  bilgisayarın bulunduğu şirkettir.
l  ISP  bizi sanal dünyaya bağlayan şirkettir.
l  Sanal dünyaya bağı yönlendirici isimli cihaz kurar.
l  İnternet yönlendiricilerden oluşan ağdır.
l  Yönlendiriciler internet omurgası üzerinde 20 kadar ana kablo üzerinde yer alır.
l  ISP ile ana omurga arasında ne kadar az aracı (hop) olursa web sitenize ulaşım o ölçüde kolay olur.

ISP Nasıl Seçilir?
l  ISP ile ana omurga arasındaki (hop) aracıların sayısı www.tracert.com
l  ISP’nin vereceği elektronik posta adresi sayısının fazlalığı
l  Güvenlik ile ilgili önlemlerin yeterliği
l  Spam mesajları üzerindeki denetimi

Alan Adı Seçerken  Nelere Dikkat Edilmeli?
l  Adı akılda kalan bir alan adı
l  Kolay yazılan bir alan adı
l  Kısa bir alan adı (36 karakterden fazla olamaz)
l  High-ASCII adı verilen karakterler yer almamalı (ğĞ, ıİ,üÜ, şŞ, öÖ, çÇ)
l  .org, .net daha güven veren alan adı uzantılarıdır.
l  www.ebank.com =21 milyon USD

Alan Adının Duyurulması
l  Geleneksel medya araçlarına
l  Kartvizit, antetli kağıt, ilan, duyuru, ambalaj, broşür, şirket araçları
l  Arama motorlarına kayıt www.addwebsite.com
l  Yahoo, infoseek, altavista, excite gibi sitelere kayıt

Elektronik Postanın Kullanım Alanları
l  Kişiler, birimler ve ofisler arası iletişim
l  İşletme mektupları: ticari yazışma
l  İşlevsel elektronik posta: ürün, şirket vb bilgi almak
l  Elektronik Gazete:Hedef kitleye periyodik şirket bülteni benzeri gazete göndermek

Doğrudan Posta&E-posta
l  Mektup 8-9 haftalık bir süreçte işe yarar.
l  E-postanın yaratılması ve dağıtılması 48 saatlik bir süre alır.
l  Cevaplandırma süresi kısadır. 2 gün- 2 hafta
l  Maliyet 1/16 kadardır.
l  Özel bir bilgi verme imkanı nedeniyle sonuçları daha kalitelidir.
l  Mail maliyeti 0,5$ cevaplama oranı % 10
l  Mektup maliyeti 1 $ cevaplama oranı % 1’den az  (1000 kişi başı)

İzinsiz Elekronik Posta Kullanımı
l  Rasgele kişilere ticari içerikli mesaj yazmak SPAM olarak  tanımlanır.
l  SPAM mesajları internette kullanıcıların en fazla tepki duydukları uygulamalardır.
l  Anti-spam yazılımlarla SPAM önlenebilir.
l  SPAM şirket amaçlarına ters düşer.

Başarılı Bir e-mail Kampanyası
l  Sadece internetten özel kampanyalar
l  Katılımı teşvik edici yarışmalar
l  Gelişmeleri bildirmek üzere periyodik yayınlar
l  Önceki satın almalar bakarak çapraz satış/yeni satışa zorlama
l  Sık satın alanları ödüllendirmeye yönelik sadakat programları
l  Site trafiğini yönlendirme ya da yeni bir sitenin varlığını duyurma
l  Sezona başlama, yeni açılış vb kampanyalar
l  Uyarı ve hatırlatma mesajları
l  Fatura, hesap durumu, sipariş doğrulama mesajları
l  Müşteri geri beslemesi ve anketler
l  Katma değeri yüksek örneğin borsa, döviz, yurtdışı piyasa bilgileri

SPAM yerine (Permittion Based Marketing) İzin Temelli Pazarlama
l  Alıcılara seçme hakkı tanıma
l  Ismarlama ve kişiselleştirmeye izin verme
l  Daha düşük maliyet ve geniş esneklik
l  Daha fazla müşteriden cevap alma imkanı
l  Test amacıyla kullanma
l  Sunulan ürün ve hizmetler değer ekleme

İzin Temelli Pazarlama
l  Müşterilerin cevap vermesi için bir neden yaratmak,
l  Mesajın özelleştirilmesi,
l  Geleneksel yöntemlere göre daha üstün bir teklif sunma: ucuz, kaliteli, vadeli ürün teklifi

l  DAVET   
l  ÜYELİK 
l  ONAY   
l  VERİTABANI     
l  KARŞILAMA      
l  E-POSTA
l  İzin devredilemez.
l  İzin özeldir.
l  İzin bir süreçtir, anlık değildir.
l  İzin istenildiği zaman iptal edilebilir.

Haber Grubu Yaratmak ve Yönetmek
l  Usenet, NetNews gibi haber grupları belli konulara ilgi duyan kişilerin bir araya geldiği ve sürekli iletişim kurdukları elektronik platformlardır.
l  Pazar bölümlendirme açısından son derece önemlidir.
l  İnternete özgü değildir. Arayüzü büyüktür.
l  Yahoo platformunda www.yahoogroups.com

İşletmenin Müşteri Bilgileri Toplama Kaynakları
l  Müşterinin şirketin web sitesini ziyareti sırasında müşteriye form doldurtarak gerekli bilgilerin alınması
l  Gizli yazılımlarla, müşterinin web sitesini ziyaret ettiği esnada müşteri bilgilerini kaydederek; müşteri veri tabanı oluşturur ve müşterinin siteyi her ziyaret etmesinde bu bilgileri kullanarak müşterinin işlemini kolaylaştırmayı sağlar.

İnternet Üzerinde Elektronik Posta Listelerinin Kullanım Alanları
l  Müşteri-şirket iletişimi
l  Birimler ve şirketler arası iletişim
l  Elektronik Gazete ( Electronic Newsletter)
Web Sitesi
l  Tanıtım Amaçlı Web Sitesi: şirket, ürün, hizmet, servis, garanti ve benzeri bilgilerin yer aldığı siteler,
l  Pazarlama Amaçlı Web Sitesi: Satış, ödeme ve güvenlik yazılımları ile desteklenen üzerinden alışveriş yapılabilen siteler;
l  Portallar: Çeşitli  alıcı ve satıcı şirketlerin bir arada bulundukları elektronik Pazar yerleri.

Web Sitelerinin Gelişimi
l  1.Faz: Her şirketin web sitesi mutlaka olmadır.

l  2.Faz:e-hub’lar web sitelerinin yerini aldı.

Başarılı Bir Web Sitesi İçin
l  Amaca uygun içerik
l  Sürekli güncelleme
l  Etkileşime yer verme
l  Yeterli derecede güvenlik
l  Web sitesini tanıtma
l  İşlevsel site mimarisi
l  Ekip çalışması

Web Sitesi Yönetim Ekibi
l  Program Yöneticileri: İşletme içi bilgi sistemleri yönetimi
l  Problem Yönetimi: Çıkabilecek sorunlarla ilgili birim
l  Değişim Yönetimi: Hıza dayalı teknolojik değişimler
l  Kurtarma İşlemleri Yönetimi: Saldırı ve benzeri durumlardaki veri kayıpları engelleyen birim
l  İşlem Yönetimi; Yapılan işlemlerin standartlara uygun yürümesi ile ilgili birim
l  İletişim Yönetimi; İletişimi sistemlerinin bakım ve onarımı
l  Servis Yönetimi: Verilmesi planlanan hizmetler
l  Güvenlik Yönetimi: Sistemlerin güvenliğinden sorumlu
l  Strateji Grubu: Ticaret ve pazarlama stratejileri
l  Destek Grubu: Üretim, PR, R&D, grafik, tasarım vb

Portal (Elektronik Pazaryeri) Nedir?
     Dijital pazar yerleri, alıcılar ile satıcıların birbirleriyle etkileşimde bulunmalarına ve işbirliğine gitmelerine imkan vermektedir.
     Spesifik arama motorları, bilgi çarşıları ve iş çarşıları dijital pazar yerlerinin kapsamındadır. Dijital pazar yerleri alıcı ve satıcıların toplamına değer katmakta, kritik bir alıcı ve satıcı yığını oluşturarak likiditeyi sağlamakta ve iş görme maliyetlerini düşürmektedir.

     Buna ilaveten, dijital pazar yerleri enformasyon ve bilgi paylaşımı sağlayan ticari topluluklar konumundadır.

B2B Portalların İşlevleri

     Tüketici merkezlerinin tersine, dijital pazar yerleri tarafından yaratılan değer, ağa (network) her yeni gelen katılımcıyla birlikte artmaktadır.

     Dijital pazar yerleri, pazar oluşturma mekanizmalarını iş görme amaçlı olarak katılımcılar arasında arabuluculuk faaliyetiyle işletirler.

     Bunu da kataloglar, açık arttırmalar ve borsalar oluşturma yoluyla yaparlar.

Portalların Yarattığı Değer
l  Alıcı ile Satıcıyı Bir Araya Getirmek,
l  Piyasa Koşullarının Oluşmasını Sağlamak
l  Alıcıyı ve Satıcıyı Bilgilendirmek
l  Alıcı ve Satıcıya Seçenek zenginliği Sunmak,
l  Alıcı ve Satıcıyı Eğitmek,
l  Fiyat İstikrarı Sağlamak,
l  Alıcı ve Satıcıya Yeni Pazarlara Giriş İmkanı Sağlamak,
l  Çok Düşük Maliyetle Pazar Araştırması İmkanı Sağlamak,
l  Ürün ve Hizmetlerin Kataloglarını On-line Yayınlayarak Basılı Broşür, katalog ve Benzeri Malzemelere Yapılan Giderleri Düşürmek,
l  Düşük Maliyetle Uluslararası Reklâm İmkanı Sağlamak
l  Pazarların derinliğini ve likitideyi arttırmak,
l  Daha şeffaf ve düzenli  pazarlar yaratmak
l  Zaman, bölge ve coğrafik engelleri azaltmak,
l  Satın alma sistemlerini daha sıkı bir şekilde entegre etmek,
l  Tedarikçilerle entegre olmak suretiyle ürün geliştirme sürecini geliştirmek,
l  Aracılar sisteminden kaynaklanan ve çoğu zaman gereksiz iş kayıpların yol açan dağıtıcı, acenta ve brokerların yarattığı kanal engellemelerini ortadan kaldırmak,
l  Daha düşük stok ve enventerle çalışma imkanı sağlamak

B2B Pazarda Yeni İş Modelleri
l  Toplayıcılar: şirketlerin  tek harekette satın alma  yapabilecekleri tedarik merkezleridir. Bir çok tedarikçinin ürün kataloglarını tek bir formatta bir yerde toplayan bu modelde ürünler ya da parçaların binlercesi tek bir sitede sergilenir
l  Örnekler; e-chemicals, Metalsite, PlasticsNet
l  Ticaret Merkezleri; daha önce internet üzerinde karşılaşmamış alıcı ve satıcılardan oluşan bir topluluk oluştururlar. Satıcıların ürünlerini satabilmeleri için sanal mağazalar oluşturulur ve alıcılar çekilmeye çalışılır. Bu amaçla haberler, ürün özellikleri, ürün değerlemeleri ve tavsiyeler  verilir.

Endüstriyel Pazarda Yeni Ticaret Yöntemleri
l  Sabit Fiyatlama (katalog birleştiriciler)
l  Bire bir pazarlık
l  Müzayede pazarları
l  Satıcı yönlü
l  Alıcı yönlü (ters müzayede)
l  Elektronik oto müzayede sistemi (iki yönlü müzayede)
Bir Dijital Pazar Yerinin Altyapısı

Birçok aracının, alıcının ve yeni hizmet sağlayıcının oluşturduğu pazaryerleri veya portallarda mal ve hizmetler, internet üzerinden ve bir tarayıcı aracılığıyla ilgili yerlere ulaştırılmaktadır

Dijital Pazar
Giriş Sayfası

     Buyer login (Alıcı girişi)
     Supplier login (Tedarikçi girişi)
     News (Haberler)
     Media (Medyada Ariba.com)
     Müşterilerin ilanı (Referans olarak)
     Seminer ilanı
     Ariba publications (Ariba Basım-Yayın)
     Search (Arama Motoru)
     Help (Yardım)

Dijital Pazar
Products (Ürünler)

     Overview (Genel Bakış)
     Ariba Alıcısı
     Ariba Pazar Yeri
     Ariba Dinamik Ticareti
     Ariba Kaynakları
     Ariba E-Formları
     Ariba Ticari Hizmet Ağı
     Paket Küresel Çözümler
     Beyaz Sayfalar
     B2B Bültenleri
     İstek Bilgileri !

Dijital Pazar
Customer Service
(Müşteri Hizmetleri)

     Overview (Genel Bakış)
     Technical Support (Teknik Destek)
     Global Solutions Delivery (Küresel Çözümler)
     Education (Eğitim)

İnternette Pazarlama Karması
l  Topluluk
l  Bağlantı
l  Müşteri Hizmetleri
l  İletişimi
l  İçerik
l  Kişiselleştirme
l  İnandırıcılık

İnternette Pazarlama Kanalları
Elektronik Mevcudiyet
Şirket Websitesi
Pazarlama Websitesi
Online Reklam
Online Hizmetlerde Özel Yerlere Reklam Verme
Haber Gruplarına Reklam Verme
Müşterilerin Alışverişleri Sırasında Sitelere Pop Up Yerleştirmek
Forum, Haber Grupları ve Web Topluluklarına Katılmak
Forum: Ticari Web Hizmetlerinede Tartışmalar
Haber Grupları: Forumların İnternet Versiyonları
Web Toplulukları: Üyelerinin Görüşlerini On-line  Bildirdikleri Siteler
Elektronik Posta Kullanma ve Webcasting
Müşteriler soru, öneri ve şikayetlerin e-maille gönderirler
Webcasting: Bilgilerin otomatik olarak PC’ye indirilmesi

İnternette Pazarlamanın Yararları
Müşterilere
Kolaylık
Enformasyon
Daha Az Zorlama

Şirketlere
Pazar Şartlarına Daha Çabuk Uyum
Düşük Maliyet
Yakın İlişkiler Kurulması
Müşteri Yapı ve Hacminin Bilinmesi

İnternette Pazarlamanın İşletmeler Açısından Üstünlükleri
l  Bütçede tasarruf
l  Zaman tasarrufu
l  Fırsat eşitliği
l  Zengin bilgi ve karşılıklı etkileşim
l  Global erişim

İnternette Pazarlamanın Müşteriler Açısından Üstünlükleri
l  Kontrol edilebilir satın alma süreci
l  Kolaylık

İnternette Pazarlamanın
 Zayıf Yanları
l  Ülkeler, bölgeler ve insanlar arasında eşitsizlik yaratması.
l  İnternette site edinen her işletmenin; web üzerinden satış yapma kapasitesi olmaması.
l  Zaman ve kaynak israfına dönüşmesi.
l  Fiziksel dağıtım kanallarına rakip yaratma olgusu.

İnternette Pazarlamaya Yöneltilen Eleştiriler
l  Dağıtılan bilgi üstündeki denetim eksikliği
l  Bilginin yayılması ve çalınması üzerindeki denetim eksikliği
l  Bilgiye ulaşmada karşılaşılan sorunlar
l  Elektronik belgelerin akışkanlığı
l  Özel hayata saldırı

İnterneti Kullanmayı Benimsemeyen İşletmelerin Karşılaşacağı Zorluklar
l  Katılımda gecikme
l  Yanlış teknoloji seçimi
l  Uygulamada isteksizlik
l  Israrcılıkta eksiklik

İnternette Pazarlamada Karşılaşılan Sorunlar
l  Güvenlik ihlalleri
l  Güvenli İşlemler Protokolü
   (SET-Security Electronic Transaction)
l  Secur Socket Layer (SSL) Teknolojileri
l  Denetim Sorunu
l  Diğer Sorunlar

Güvenlik Sistemi Oluşturulmasında Kullanılan Yazılımlar
l  Erişim kontrolü yazılımları
l  Doğrulama
l  Şifreleme
l  Bağlantı

Güvenlik İhlalleri-1
l  322 ticari, 1118 ticari olmayan site üzerinde yapılan araştırmanın sonuçlarına göre ancak %28’lik bir kesimin parasal kayıpla karşılaşmadığı konusunda kendilerinden emin oldukları belirlenmiştir.
l  Pazarlama yapılan sitelerin %22 oranında, ticari olmayan sitelerin %13 oranında bilgi kaybı sonucu doğuran saldırıya uğradıkları belirlenmiştir.
l  İnternette alışverişte kullanılan sahte kredi kartları.

Güvenlik İhlalleri-2
l  Alışveriş yapılan sitelerin %12’si ticari olmayan sitelere oranla 3 misli daha fazla veri ya da ticari sır hırsızlığı yaşadıklarını belirtmişlerdir.
l  Geçtiğimiz yıl güvenlik zaafları nedeni ile zarara uğrayan  işletmelerin;
   %84’ü 1.000-100.000 $ arasında
   %16’sı 100.000 $ üzerinde bir zarara uğramış bulunmaktadır.

SET Protokolünün Sağladığı Yararlar-1
l  Ödeme bilgisi ve ödeme bilgisiyle gönderilen emir bilgisinin gizliliği sağlanmaktadır.
l  Gönderilen bütün bilgilerin doğruluğu ve bütünlüğü sağlanmaktadır.
l  Kredi kartı sahibinin yasal kullanıcı olup olmadığını ve hesabını denetleme imkanı sağlamaktadır.
l  Ödemeye aracı olan finansal kuruluş ile kartla ödeme kabul eden işletmenin denetimini sağlamaktadır.

SET Protokolünün Sağladığı Yararlar-2
l  Bir elektronik ticaret işlemindeki tüm yasal tarafları korumak için en iyi güvenlik sistemi tasarım tekniklerinin kullanımını sağlamaktadır.
l  Güvenlik mekanizması üzerine kurulu bir protokol oluşturmaktadır.
l  Yazılım ve network (ağ) sağlayıcıları arasındaki işlemleri desteklemektedir.


İnternette Pazarlamayı Destekleyen Diğer İş Modelleri
l  e-purchasing
l  e-crm (Müşteri İlişkileri Yönetimi)
l  e-rp (Kurumsal Kaynak Planlaması)
l  e-trade
l  e-tailing
l  e-cash
l  e-check

E-Tedarik Sistemi
Elektronik Tedarik Sistemi: Stok, envanter ve lojistik desteği sağlamak amacıyla;
Stratejik Yönetim: uzun vadeli hedeflere yönelik
Operasyonel Yönetim: kısa ve orta vadeli hedeflere yönelik

E-Müşteri İlişkileri Yönetimi
e-crm
Veri Tabanı Pazarlaması
Veri Madenciliği
Müşteri Geliştirme
Müşteriyi Elde Tutma
Çapraz Satış Teknikleri

Kurumsal Kaynak Planlaması ERP
l  Tedarikten, dağıtıma, satıştan, satış sonrası hizmetlere kadar bütün süreçlerin elektronik ortamda bütünleştirilmesidir.
l  Tedarik, insan kaynakları, muhasebe sistemleri etkinlik ve verimlilik artışı için birleştirilir.

YRD.DOÇ.DR.AYHAN SERHATERİ

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder